LAB Golf - Du är en bättre puttare än du tror!

Vinbergs GK stoltserar som första svenska golfklubben att vara återförsäljare av LAB Golf.

Alla golfare har upplevt dagar när puttningen känns helt off. Orsaken till detta är torque – vridningen av putterhuvudet – som gör det väldigt svårt att putta konsekvent.

Lie Angle Balance är en patenterad teknologi som utvecklats för att förenkla puttning. Tekniken eliminerar torque genom designen av puttern och gör det möjligt för alla golfare att konsekvent upprepa sin stroke.

Oavsett din nivå och oavsett hur du puttar så kommer LAB hjälpa dig att putta bättre. Bättre puttning betyder lägre scorer och roligare spel. Du är en bättre puttare än du tror!

Kolla in alla modeller från LAB Golf

LAB Golf - DF3

DF3 är det senaste tillskottet i LAB-familjen och är en uppdaterad version på “originalet” DF 2.1. Lite mindre konstig, lite snyggare och bättre känsla men precis lika stabil och förlåtande.

Finns även som counterbalanced.

LAB Golf - MEZZ.1 MAX

Mezz.1 och Mezz.1 Max är i stort sett samma putter, förutom att Mezz. 1 Max är 20% större.

Den större modellen innebär mer förlåtande egenskaper och mer stabilitet. LAB Golf Mezz.1 Max är också den mest populära Broomstick-modellen.

Finns även som armlock, broomstick och counterbalanced.

LAB Golf - MEZZ.1

Mezz.1 gör det enkelt för alla golfare att dra nytta av Lie Angle Balance genom att se ut ganska mycket som en vanlig putter, men den hjälper dig faktiskt att sänka puttar.

Skillnaden mot LAB Golf Mezz.1 Max är att Mezz.1 är mindre och du känner bollträffen mer, vilket är perfekt för den som vill ha lite mer feedback på bekostnad av lite mindre förlåtelse vid sämre träffar.

LAB Golf - DF 2.1

DF2.1, även kallad Directed Force, är LAB Golfs första putter och flaggskeppet. Skapad av Bill Presse IV. Designen utgör även märkets logga.

Finns även som armlock och broomstick.

LAB Golf - LINK. 1

Historien möter framtiden med Link1. Den ser ut som den mest klassiska puttermodellen någonsin men håller sig square av sig själv.

Fitting

LABs motto är “be an athlete” – eftersom Lie Angle Balance tar bort en väldigt stor variabel i puttning kan du låta atleten i dig agera. Precis som i andra precisionssporter såsom dart, biljard etc så tänker du inte på rörelsen utan fokuserar på målet. Ställ upp dig som du vill stå och där det känns bekvämt så bygger vi puttern för att passa dig.

Det kritiska för att teknologin ska fungera perfekt är att hitta rätt lie angle. För att göra detta enklast på egen hand rekommenderar vi LABs egna remote fitting.

Vill du hellre komma hit och göra en fitting på plats så går det självklart också bra! Vi hjälper dig att hitta rätt lie angle och längd på plats och det kostar ingenting när du köper en putter hos oss.

Vill du få hjälp med uppställning och få en putter-lektion inkluderad, samt därefter hitta rätt längd och lie så kan du boka en fitting hos vår Pro Cai Nilsson. Den kostar 550 kr och bokas här

Armlock

Vår tidigare nämnda Head Pro Cai Nilsson är övertygad om att LAB Golf DF2.1 Armlock är det överlägset bästa sättet att putta på! Vårt tips är att boka en fitting med honom så kan han lära dig precis hur du ska få ut maximalt av din egen LAB Armlock.

Annars – använd remote fitting eller kom till Vinberg och prova ut.

Broomstick

2023 var verkligen året för broomsticks! Adam Scott har konsekvent varit en av PGA Tourens bästa puttare de senaste åren sedan han gick över till en LAB broomstick och har på grund av detta fått flera imitatörer. Den coolaste storyn av alla är Lucas Glover som efter att han bytte till en exakt kopia av Scotts putter vann två raka tävlingar! Fler spelare som anammat tekniken är Will Zalatoris, Ben An, Eduardo Molinari m fl.

Är du intresserad av en LAB Golf Broom?

Fittingen är inte så komplicerad som man kan tro. 99% av alla broomsticks byggs med lie angle 79.5 . Eftersom 80 grader är det maximalt tillåtna up-right så bygger LAB Golf alla sina med en halv grads marginal, ifall någon skulle få för sig att mäta när du börjar sänka allt på tävling. För att hitta rätt längd rekommenderar vi att pröva sig fram med någon av de längre klubborna i bagen, samt kolla in videon nedan.

Counterbalanced

“Counterbalanced” är en term som blivit väldigt populär inom puttning den senaste tiden efter att flera på PGA Touren haft framgångar såsom Rickie Fowler och Wyndham Clark. Camillo Villegas tog den här tekniken och kombinerade med Lie Angle Balance och vann Butterfield Bermuda Championship!

Fitting för en counterbalanced putter går att göra på alla ovan nämnda sätt, men tumregeln är att lägga på tre tum på längden och 1 grad mer upright än vad man har för “vanliga” specs. Fungerar bra i 99% av fallen.

Press Grepp

LAB Golf Grepp

Forward-press är en svår teknik att bemästra. Därför byggde LAB Golf in det i sina Press grepp så att du inte behöver!

Press-greppen sätter den optimala skaft-lutningen automatiskt så att det blir instinktivt och enkelt att träffa bollen “på vägen upp” och få perfekt rull på bollen. Greppen finns i olika modeller med olika mycket forward press.

Osäker på vilket som passar dig?

Eftersom teknologin bakom alla greppen är samma så kan du inte välja fel. Och eftersom alla har olika preferenser så finns greppen i flera olika former, storlek och vikt. Alla grepp finns att testa och köpa hos oss.

Skaft

Lab Golf skaft

Många undrar: är det värt att lägga flera tusen kronor på att uppgradera skaftet?
Det finns två svar på den frågan. Det första är nej – det är ett putterskaft och du svingar (oftast) inte ett putterskaft tillräckligt snabbt för att märka någon skillnad överhuvudtaget.
Det andra svaret är ja – om pengar inte är något problem så är uppgraderingen värt det. Anledningen är mest känsla, med TPT-skaftet får du exempelvis väldigt bra feedback även i de större putter-modellerna. Och så är det faktiskt trots detta ännu mer styvt och därför går puttarna jättelite rakare.

Info@vinbergsgolfklubb.se